Autoværn

Autoværn skal sikre, at der ved uheld sker mindst mulig skade på personer og materiel, samt at følgeskaderne efter en kollision bliver så begrænsede som mulig.

Autoværn sikrer mindst mulig skade

Autoværn skal sikre, at der ved uheld sker mindst mulig skade på personer og materiel, samt at følgeskaderne efter en kollision bliver så begrænsede som mulig. Det betyder, at køretøjer, der kolliderer med autoværnet skal fortsætte langs autoværnet eller tilbagekastes i en så lille vinkel som mulig, således at skadens omfang minimeres.

Påkørselstests i henhold til europæiske standarder

De dynamiske forhold ved en påkørsel er ofte komplekse. Korrekt bedømmelse af et autoværns funktion fås ved gennemførelse af påkørselstests. Testene gennemføres i henhold til de europæiske standarder: EN1317-1, EN1317-2 og EN1317-5, som fastlægger hvilke funktionskrav autoværnet kan overholde.

Valg af autoværn vil som udgangspunkt blive foretaget ud fra den mest gængse uheldssituation, nemlig ved påkørsel af personbil. I en række situationer kan der være grund til at vælge autoværn, som kan klare påkørsel af større køretøjer, som f.eks. ved:

  • ​Høj procentdel af tunge køretøjer og høj årsdøgntrafik på strækningen.
  • ​Situationer hvor gennembrud af et autoværn med et større køretøj har særlig alvorlige konsekvenser.
  • Strækninger hvor uheldsstatistikken viser, at der bør vælges en højere styrkeklasse.​

Eksperter inden for trafiksikkerhed

Autoværnet tilpasses 100% til den konkrete opgave. Som eksperter indenfor trafiksikkerhed rådgiver vi vores kunder i en lang række forhold om konkrete opgaver. Rådgivningen omfatter bl.a. valg af type autoværn, om der skal etableres forstærkninger ved broer eller andre faste genstande, om sikkerhedsafstande er overholdt og om løsningen med fordel kan udføres med enkelt- eller dobbeltsidig autoværn.

Kvalitetskontrol

Efter leverancen kvalitetskontrollerer vi autoværnet for korrekt tilspænding, visuel flugtlinje, sceptrenes placering i forhold til position/lod samt galvaniseringens lagtykkelse.​

Lær mere i vores videnscenter

Autoværn cases

Vil du vide mere?

Vores engagerede og dygtige rådgivere sidder klar til at hjælpe dig med løsninger, der både tager højde for god økonomi, arbejdsmiljø og høj kvalitet.

Montage

Bjørn Lyng

Projektchef
+45 24 45 77 37

Produktvalgsguide, Autoværn

Filtrér produktliste efter behov.

Stålautoværn

Stålautoværn StalPro Rail HN

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W4 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI5

Stålautoværn StalPro Rail HN

StalPro Rail HN er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W4
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI5
DN (Dynamisk udbøjning) 1,2 m
Stolpeafstand 2,00 m
Stolpetype ∑-120mm
Stål S355

Stålautoværn StalPro Rail HL

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W4 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI5

Stålautoværn StalPro Rail HL

StalPro Rail HL er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W4
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI5
DN (Dynamisk udbøjning) 1,1 m
Stolpeafstand 1,33 m
Stolpetype ∑-120mm
Stål S355

Stålautoværn StalPro Rail HD

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W4 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI4

Stålautoværn StalPro Rail HD

StalPro Rail HD er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W4
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI4
DN (Dynamisk udbøjning) 1,1 m
Stolpeafstand 1,33 m
Stolpetype ∑-120mm
Stål S355

Stålautoværn StalPro Rail HS

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W3 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI3

Stålautoværn StalPro Rail HS

Stalpro Rail hs er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et stålautoværn, som anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2, S355J2 iht. EN-10025-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W3
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI3
DN (Dynamisk udbøjning) 0,9 m
Stolpeafstand 1,33 m
Stolpetype ∑-120mm
Stål S355

Stålautoværn DDSP 4.0 (dobbeltsidet)

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W6 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI6

Stålautoværn DDSP 4.0 (dobbeltsidet)

DDSP 4.0 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som dobbeltsidet autoværn i midterrabatter. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W6
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI6
DN (Dynamisk udbøjning) 1,8 m
Stolpeafstand 4,00
Stolpetype ∑-100mm
Stål S235

Stålautoværn EDSP 2.0

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W5 ASI: A VI (køretøjets indtrængen): VI7

Stålautoværn EDSP 2.0

EDSP 2.0 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W5
ASI A
VI (køretøjets indtrængen) VI7
DN (Dynamisk udbøjning) 1,3 m
Stolpeafstand 2,00 m
Stolpetype ∑-100mm
Stål S235

Stålautoværn StalPro Rail DL (dobbeltsidet)

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W4 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI6

Stålautoværn StalPro Rail DL (dobbeltsidet)

Stalpro Rail dl er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et dobbeltsidet stålautoværn med boksprofil, som anvendes i midterrabatter. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W4
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI6
DN (Dynamisk udbøjning) 1,0 m
Stolpeafstand 2,00 m
Stolpetype ∑-100mm
Stål S355

Stålautoværn EDSP 1.33

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W4 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI6

Stålautoværn EDSP 1.33

EDSP 1.33 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W4
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI6
DN (Dynamisk udbøjning) 1,1 m
Stolpeafstand 1,33 m
Stolpetype ∑-100mm
Stål S325

Stålautoværn StalPro Rail SX

Stykleklasse: H1 Arbejdsbredde: W3 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI5

Stålautoværn StalPro Rail SX

StalPro Rail sx er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat og har en god ydeevne og en meget lav vægt. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 10149-2.

Teknisk data

Stykleklasse H1
Arbejdsbredde W3
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI5
DN (Dynamisk udbøjning) 0,9 m
Stolpeafstand 4,00 m
Stolpetype ∑-140mm
Stål S355

Stålautoværn StalPro Rail HM

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W3 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI5

Stålautoværn StalPro Rail HM

StalPro Rail HM er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W3
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI5
DN (Dynamisk udbøjning) 0,8 m
Stolpeafstand 2,00 m
Stolpetype Stolpetype: ∑-120mm
Stål S275

Stålautoværn StalPro Rail HS

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W2 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI2

Stålautoværn StalPro Rail HS

Stalpro Rail hs er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et stålautoværn, som anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2, S355J2 iht. EN-10025-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W2
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI2
DN (Dynamisk udbøjning) 0,7 m
Stolpeafstand 1,33 m
Stolpetype ∑-120mm
Stål S355

Stålautoværn Stalpro Rail ES

Styrkeklasse: H1 Arbejdsbredde: W2 ASI: A VI (Køretøjets indtrængen): VI6

Stålautoværn Stalpro Rail ES

StalPro Rail ES er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317 part 1 og 2. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S235JR iht. EN 10025-2.

Teknisk data

Styrkeklasse H1
Arbejdsbredde W2
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen) VI6
DN (Dynamisk udbøjning) 0,7 m
Stolpeafstand 2,0 m
Stolpetype ∑-140mm
Stål S275

Stålautoværn StalPro Rail SX

Styrkeklasse: N2 Arbejdsbredde: W3 ASI : A VI (Køretøjets indtrængen): –

Stålautoværn StalPro Rail SX

StalPro Rail sx er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat og har en god ydeevne og en meget lav vægt. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 10149-2.

Teknisk data

Styrkeklasse N2
Arbejdsbredde W3
ASI A
VI (Køretøjets indtrængen)
DN (Dynamisk udbøjning) 0.9 m
Stolpeafstand 4,00 m
Stolpetype ∑-140mm
Stål S355

Betonautoværn

Produktblade

Betonautoværn BDK 3.1

Betonautoværn BDK 3.1

Betonautoværn type BDK 3.1 bruges som
forstærket autoværn ved brotilslutning, og som
beskyttelse ved faste genstande.

Betonautoværn BDK 2.1

Betonautoværn BDK 2.1

Det er type BDK 2.1, som anvendes som sideautoværn.

Træautoværn

Produktblade

Træautoværn Tertü T 18

Træautoværn Tertü T 18

Tertü T 18 anvendes til naturskønne områder ved parker, herregårde og skovarealer. Træautoværn type Tertü T 18 er testet og godkendt iht. de europæiske normer EN 1317-1 og 2 (niveau 2).

Broautoværn

Produktblade

Broautoværn H4bW3

Styrkeklasse: H4b Arbejdsbredde: W3 ASI: B Scepterafstand: 1,50 m

Broautoværn H4bW3

DAV H4b/W3 er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i DS/EN 1317-2 og DS/EN 1317-5. DAV H4b/W3 anvendes primært på brokonstruktioner hvor underliggende arealer kræver sikkerhed for ekstra beskyttelse.

Teknisk data

Styrkeklasse H4b
Arbejdsbredde W3
ASI B
Scepterafstand 1,50 m
Højde 1,37 m

Broautoværn H4bW2

Styrkeklasse: H4b Arbejdsbredde: W2 ASI: B Scepterafstand: 1,50 m

Broautoværn H4bW2

DAV H4b/W2 er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i DS/EN 1317-2 og DS/EN 1317-5. DAV H4b/W2 anvendes primært på brokonstruktioner hvor underliggende arealer kræver sikkerhed for ekstra beskyttelse.

Teknisk data

Styrkeklasse H4b
Arbejdsbredde W2
ASI B
Scepterafstand 1,50 m
Højde 1,37 m

Broautoværn H2W3

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W3 ASI: B Acepterafstand: 3,00 m

Broautoværn H2W3

DAV H2/W3, er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i EN 1317-2 og En 1317-5. DAV H2/W3 anvendes på brokonstruktioner, hvor der stilles normale krav til et CE-mærket broautoværn.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W3
ASI B
Acepterafstand 3,00 m
Højde 1,20 m

Broautoværn H2W2

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W2 ASI: B Scepterafstand: 3,00 m

Broautoværn H2W2

DAV H2/W2, er crash testet efter de europæiske normer og lever op til kravene i EN 1317-2 og En 1317-5. DAV H2/W2 anvendes på brokonstruktioner, hvor der stilles normale krav til et CE-mærket broautoværn.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W2
ASI B
Scepterafstand 3,00 m
Højde 1,20 m

Brorækværk H1W2

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W1 ASI: B Scepterafstand: 3,00 m

Brorækværk H1W2

DAV H2/W1, er CE- mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i DS/EN 1317-2 og DS/EN 1317-5.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W1
ASI B
Scepterafstand 3,00 m
Højde 1,2 m