Autoværn skal sikre, at der ved uheld sker mindst mulig skade på personer og materiel, samt at følgeskaderne efter en kollision bliver så begrænsede som mulig.
Autoværn skal sikre, at der ved uheld sker mindst mulig skade på personer og materiel, samt at følgeskaderne efter en kollision bliver så begrænsede som mulig. Det betyder, at køretøjer, der kolliderer med autoværnet skal fortsætte langs autoværnet eller tilbagekastes i en så lille vinkel som mulig, således at skadens omfang minimeres.
Påkørselstests i henhold til europæiske standarder
De dynamiske forhold ved en påkørsel er ofte komplekse. Korrekt bedømmelse af et autoværns funktion fås ved gennemførelse af påkørselstests. Testene gennemføres i henhold til de europæiske standarder: EN1317-1, EN1317-2 og EN1317-5, som fastlægger hvilke funktionskrav autoværnet kan overholde.
Valg af autoværn vil som udgangspunkt blive foretaget ud fra den mest gængse uheldssituation, nemlig ved påkørsel af personbil. I en række situationer kan der være grund til at vælge autoværn, som kan klare påkørsel af større køretøjer, som f.eks. ved:
Høj procentdel af tunge køretøjer og høj årsdøgntrafik på strækningen.
Situationer hvor gennembrud af et autoværn med et større køretøj har særlig alvorlige konsekvenser.
Strækninger hvor uheldsstatistikken viser, at der bør vælges en højere styrkeklasse.
Eksperter inden for trafiksikkerhed
Autoværnet tilpasses 100% til den konkrete opgave. Som eksperter indenfor trafiksikkerhed rådgiver vi vores kunder i en lang række forhold om konkrete opgaver. Rådgivningen omfatter bl.a. valg af type autoværn, om der skal etableres forstærkninger ved broer eller andre faste genstande, om sikkerhedsafstande er overholdt og om løsningen med fordel kan udføres med enkelt- eller dobbeltsidig autoværn.
Kvalitetskontrol
Efter leverancen kvalitetskontrollerer vi autoværnet for korrekt tilspænding, visuel flugtlinje, sceptrenes placering i forhold til position/lod samt galvaniseringens lagtykkelse.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W3ASI : AVI (Køretøjets indtrængen): V17
Stålautoværn Meiser Rail 4.0
Meiser Rail 4.0 er et stålautoværn fra Meiser Straβenausstattung. Det er testet i henhold til EN 1317-1:2010, EN 1317-2:2010 og EN 1317-5:2007+A2:2012/AC:2012. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat og har en god ydeevne og en meget lav vægt. Stålkvaliteten er S355JR.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W4ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI5
Stålautoværn StalPro Rail HN
StalPro Rail HN er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W4ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI5
Stålautoværn StalPro Rail HL
StalPro Rail HL er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W4ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI4
Stålautoværn StalPro Rail HD
StalPro Rail HD er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W3ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI3
Stålautoværn StalPro Rail HS
Stalpro Rail hs er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et stålautoværn, som anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2, S355J2 iht. EN-10025-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W6ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI6
Stålautoværn DDSP 4.0 (dobbeltsidet)
DDSP 4.0 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som dobbeltsidet autoværn i midterrabatter. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W5ASI: AVI (køretøjets indtrængen): VI7
Stålautoværn EDSP 2.0
EDSP 2.0 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W4ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI6
Stålautoværn StalPro Rail DL (dobbeltsidet)
Stalpro Rail dl er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et dobbeltsidet stålautoværn med boksprofil, som anvendes i midterrabatter. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W4ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI6
Stålautoværn EDSP 1.33
EDSP 1.33 er et stålautoværn fra Erwin Peetz GmbH og Volkmann & Rossbach GmbH. Det er testet i henhold til EN 1317-5:2007 og A1:2008. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Stykleklasse: H1Arbejdsbredde: W3ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI5
Stålautoværn StalPro Rail SX
StalPro Rail sx er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat og har en god ydeevne og en meget lav vægt. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 10149-2.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W3ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI5
Stålautoværn StalPro Rail HM
StalPro Rail HM er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 101492.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W2ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI2
Stålautoværn StalPro Rail HS
Stalpro Rail hs er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det er et stålautoværn, som anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S355MC iht. 10149-2, S355J2 iht. EN-10025-2 og S235JR iht. EN 10025-2. Det er galvaniseret iht. EN ISO 1461, EN 10346.
Styrkeklasse: H1Arbejdsbredde: W2ASI: AVI (Køretøjets indtrængen): VI6
Stålautoværn Stalpro Rail ES
StalPro Rail ES er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317 part 1 og 2. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat. Stålkvaliteten er S235JR iht. EN 10025-2.
Styrkeklasse: N2Arbejdsbredde: W3ASI : AVI (Køretøjets indtrængen): –
Stålautoværn StalPro Rail SX
StalPro Rail sx er et stålautoværn fra Stalprodukt S.A. Det er testet i henhold til EN 1317:5. Det anvendes som enkeltsidet autoværn i yder- og midterrabat og har en god ydeevne og en meget lav vægt. Stålkvaliteten er S355MC iht. EN 10149-2.
Tertü T 18 anvendes til naturskønne områder ved parker, herregårde og skovarealer. Træautoværn type Tertü T 18 er testet og godkendt iht. de europæiske normer EN 1317-1 og 2 (niveau 2).
Styrkeklasse: H4bArbejdsbredde: W3ASI: BScepterafstand: 1,50 m
Broautoværn H4bW3
DAV H4b/W3 er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i DS/EN 1317-2 og DS/EN 1317-5. DAV H4b/W3 anvendes primært på brokonstruktioner hvor underliggende arealer kræver sikkerhed for ekstra beskyttelse.
Styrkeklasse: H4bArbejdsbredde: W2ASI: BScepterafstand: 1,50 m
Broautoværn H4bW2
DAV H4b/W2 er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i DS/EN 1317-2 og DS/EN 1317-5. DAV H4b/W2 anvendes primært på brokonstruktioner hvor underliggende arealer kræver sikkerhed for ekstra beskyttelse.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W3ASI: BAcepterafstand: 3,00 m
Broautoværn H2W3
DAV H2/W3, er CE-mærket efter de europæiske normer og lever op til kravene i EN 1317-2 og En 1317-5. DAV H2/W3 anvendes på brokonstruktioner, hvor der stilles normale krav til et CE-mærket broautoværn.
Styrkeklasse: H2Arbejdsbredde: W2ASI: BScepterafstand: 3,00 m
Broautoværn H2W2
DAV H2/W2, er crash testet efter de europæiske normer og lever op til kravene i EN 1317-2 og En 1317-5. DAV H2/W2 anvendes på brokonstruktioner, hvor der stilles normale krav til et CE-mærket broautoværn.