Når æstetik, bæredygtighed og sikkerhed skal gå hånd i hånd, er det ikke altid en stålkonstruktion, der er den rette løsning. I både Slagelse og Halsnæs Kommune er der i år blevet valgt en mere harmonisk løsning, der matcher omgivelserne: træautoværn fra franske Tertü Equipements, leveret og monteret af DAV NORDIC
Du er her: Forside -> Cases -> Træautoværn i harmoni med naturen
Autoværn er essentielle for trafiksikkerheden, men i særligt følsomme omgivelser som skov- og kystområder kan traditionelle stålautoværn virke dominerende og æstetisk forstyrrende. Her tilbyder træautoværn en unik løsning, der kombinerer naturligt udtryk med dokumenteret sikkerhed.
Tertüs system består af en massiv stålkerne, der sikrer styrke og slagkraft, omsluttet af FSC-certificeret træ fra europæiske skove. Resultatet er et robust og funktionelt produkt, som samtidig smelter ind i landskabet.
I Slagelse og Korsør Kommune blev der flere steder fjernet eksisterende beton- og træværn og erstattet af det franske Tertü-værn. Det skete bl.a. på en 40 meter strækning i landområdet, hvor landskabet domineres af skov og åbne marker. Valget faldt derfor naturligt på en løsning, der respekterer og forskønner omgivelserne.
Halsnæs Kommune har gjort brug af Tertü-autoværn flere steder. Blandt andet ved den trafikerede nedkørsel til Hundested Havn, hvor en ældre løsning med lægterækværk blev erstattet med 140 meter nyt autoværn. Det særlige ved denne opgave var, at der blev brugt varierende styrkeklasser afhængigt af vejens forløb, altså højere klasser i sving og blødere på lige strækninger.
I et nærliggende sommerhusområde i Hundested har DAV NORDIC desuden udført vedligeholdelsesarbejde, hvor man udskiftede slidte træskaller på eksisterende autoværn. Det forlænger levetiden på den oprindelige installation og minimerer behovet for nyproduktion.
Ikke alle opgaver kræver en komplet udskiftning. I Stevns Kommune har man valgt at forbedre æstetikken på eksisterende stålautoværn ved at montere halve træskaller udenpå. Autoværnet står langs et gadekær, hvilket var grunden til, at man valgte at gøre udtrykket mere organisk så det passede bedre ind i det landlige og naturlige miljø.
En enkel og effektiv metode til at integrere funktionelle værn bedre i naturrige områder og samtidig vise hensyn til borgernes oplevelse af det offentlige rum.
Træautoværn som dem fra Tertü vinder frem, fordi de løser en konkret teknisk udfordring, men gør det med respekt for miljø og design. De kræver mindre stål end traditionelle værn og kan dermed også være et bæredygtigt alternativ for kommuner og bygherrer, der ønsker at tænke langsigtet.
DAV NORDIC er aktuelt en af de få, muligvis den eneste, danske leverandør af Tertü-produkter og har derfor opbygget særlig erfaring med såvel montage som produktkendskab.
Vores ambition er at levere løsninger, der skaber værdi. Ikke kun i forhold til sikkerhed og funktion, men også æstetik og miljø. Med Tertü’s systemer kan vi tilbyde noget, der rammer netop det krydsfelt. Bendt Nielsen, projektleder, DAV NORDIC
Bendt Nielsen, projektleder, DAV NORDIC
Løsningen er særligt oplagt i:
DAV NORDIC står klar med rådgivning og montage over hele landet.
Når æstetik, bæredygtighed og sikkerhed skal gå hånd i hånd, er det ikke altid en stålkonstruktion, der er den rette løsning. I både Slagelse og…
Kæmpe renovering af brodele på 60 meter bro i hjertet af København
DAV NORDIC har for Barslund opsat en 500 meter lang støjskærm langs rute 11 i Ribe. DAV NORDIC har stået for både design og montering.
DAV NORDIC leverer på to år mere end 1.000 signalmaster og specialindfarvet autoværn til Hovedstadens Letbane. Letbanen etableres for at styrke mobiliteten på tværs af…
Banedanmark er i gang med at elektrificere 108 km jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus samt 148 km mellem Aarhus og Aalborg. Det indebærer, at mange…
DAV NORDIC har leveret sin første ordre til Lynetteholmen. Leverancen omfatter levering og montering af autoværn og brorækværk til en ny vej, som skal håndtere…
DAV NORDIC sikrer cykellister og har leveret 108 m dobbeltsidet – og 234 m enkeltsidet træautoværn samt 256 m træskal til cykelsti på Vejlevej i…
Ulrik Toft Marcussen, som er adm. direktør hos DAV NORDIC udtaler: “Jeg betragter Silkeborg Motorvejen som vores svendestykke. Vi er blevet udfordret på en tidligere…
DAV NORDIC designer ofte specialløsninger. En af disse løsninger er kantsikring af en 900 m lang sti i Rudersdal Kommune. Stien har i årevis været…
Bering-Beder Vejen udgør en del af den nye overordnet ringvejsforbindelse rundt om Aarhus. DAV NORDIC leverede en stor leverance i årene 2021-2023.