Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Silkeborg Motorvejen – et svendestykke for DAV NORDIC

​Fra autoværn til arkitektonisk sanseoplevelse

​Ulrik Toft Marcussen, som er adm. direktør hos DAV NORDIC udtaler: “Jeg betragter Silkeborg Motorvejen som vores svendestykke. Vi er blevet udfordret på en tidligere uset sammensætning af materialer, specielle montagekrav og logistik, der har overgået min vildeste forventning. Samtidig har det været en kæmpe fornøjelse at være med til at skabe denne smukke motorvej, der samtidig er en arkitektonisk sanseoplevelse for trafikanterne og for byens borgere.”

Ulrik Toft Marcussen fortsætter: “Vi har leveret og monteret 75 km side- og midterautoværn, 8 km rækværk, 4 km paddehegn og en sand perlerække af apteringsarbejder, som pryder vejen, og som jeg er stolt over at vi har gennemført til bygherrens fulde tilfredsstillelse.”

Hovedentreprenør meget tilfreds

​Projektchef, Mogens Steen Pedersen fra Aarsleff A/S er meget tilfreds med samarbejdet med DAV NORDIC: ”Vi har samarbejdet med DAV på autoværnsleverancen, på brorækværker og på faunabroerne, og DAV er som altid utrolig professionelle og kompetente. De har gode projektledere, der styrer projektet professionelt, og de har udvist stor fleksibilitet igennem hele projektet, som er et kæmpe plus på så stort et projekt. Samtidig har de stor faglig viden og har bl.a. på faunabroerne været ophavsmænd til udvikling af helt nye løsninger til de lystætte skærme. Det er en stor tilfredsstillelse for os som hovedentreprenør.”

Lysende kunst på krydsende broer

​En af de helt særlige løsninger, der er udviklet til motorvejen er kantinddækninger på de 5 vejbærende broer, der krydser motorvejen. 

Broerne fremstår i mørke som lysende kunstværker, der hænger ned fra himlen, men det er rent faktisk broer, som kan passeres af beboere og andre, der ønsker at komme fra den ene del af byen til den anden uden at skulle entrere motorvejen. Kantinddækningerne består af aluminiumsplader, som i et computergenereret mønster er perforeret med små huller, der danner et helt unikt mønster, som er særligt for hver enkelt bro. Inddækningerne belyses bagfra med LED lys, og lyset fordeles med reflektionsplader, så det fremstår med samme, flotte belysningsstyrke overalt.

Udført: 2014-2016

Den 1. december 2016 etablerede DAV NORDIC et datterselskab i Sverige. ”Vi arbejder hårdt på at komme ind på det svenske marked med hele vores produktprogram. Det har vist sig forholdsvis nemt at komme ind med støjskærme og trafikværn men ikke så nemt at komme ind med autoværn og nogle af de andre produktområder, vi har, men vi fortsætter og har den tid, der skal til for at slå igennem. Vores gode forhold til de store entreprenørvirksomheder gavner os. Ud over Danmark og Sverige har vi en del handel med de andre nordiske lande, som går igennem Silkeborg, og det forventer vi at udvikle, så vi kan etablere endnu en nordisk afdeling,” siger Ulrik Toft Marcussen.

Stabile og erfarne medarbejdere

​DAV NORDIC har flere medarbejdere, der har haft 30 års jubilæum og virksomheden er præget af stabilitet og stærkt teamwork. Man ønsker at levere den bedste løsning og yde den bedste service til kunderne – det er simpelthen grundstenen, der værnes om, og det har ikke været svært som markedsleder at tiltrække nye folk. Ledelsen har i det seneste år haft fokus på at ansætte unge folk, så der opnås et miks af erfarne og unge kræfter med nye idéer, og det har vist sig at være en god strategi.

​​​​

Film om internationalt gennembrud på autoværn findes her.  


DAV NORDIC vandt ordren

To store ordrer til DAV NORDIC

DAV NORDIC har i skarp konkurrence med internationale leverandører vundet to store ordrer på den nye motorvej rundt om Silkeborg.

Levering af 83 km autoværn og levering og montage af 5.200 m specialdesignede støjskærme. Leverancerne leveres i perioden 2014-2016.

Det er med stolthed, at adm. direktør Poul B. Kirkegaard udtaler sig om de store ordrer: ”Vi er meget stolte over, at have vundet ikke bare en men to af de helt store entrepriser på den nye motorvej.

Samtidig skal vi montere en stor del af de leverede autoværn, og vi har tidligere leveret og monteret broautoværn på langt de fleste broer og faunapassager på strækningen. Det må siges, at vi har stået for en væsentlig del af sikkerheden på den nye motorvej. Som Silkeborg virksomhed er det en stor tilfredsstillelse”.

Gennembrud på markedet for støjskærme

DAV NORDIC har i en årrække leveret og monteret støjskærme, men med denne omfattende ordre til Silkeborg/Herning motorvejen, er det et absolut gennembrud på markedet.

​DAV NORDIC Støjdæmper Silkeborg Motorvej

​Godt samarbejde om arkitekttegnet støjskærmsløsning

​​Barslund A/S vandt i sommeren 2014 støjskærmsentreprisen på den nye Silkeborg Motorvej og valgte DAV NORDIC som primær underleverandør til den omfattende entreprise. Støjskærmen kaldes model Gudenåen og er specialdesignet af landskabsarkitekt Preben Skaarup. Støjskærmen stod klar i juni 2016, og der er tænkt meget over det arkitektoniske udtryk. Støjskærmens farve varierer fra klar til grøn over orange. Den orange farve er valgt til det stykke, der går gennem byen. Det matcher spunsvæggen og understreger den helt særlige løsning, som byen får.

Vejdirektoratet har respekt for naturen

Projektleder fra Vejdirektoratet, Mike Boesen fortæller om støjskærmsløsningen: “Det er vigtigt for os, at støjskærmen dæmper lyden i forhold til de krav vi har defineret, men også, at den er tilpasset den smukke natur, den grænser op til. Vi har haft et tæt samarbejde med Silkeborg Kommune og har fundet en rigtig god løsning, som jeg er meget tilfreds med.

Adm. direktør hos DAV NORDIC er stolt

Adm. direktør hos DAV NORDIC, Ulrik Toft Marcussen fortæller: “ Vi er stolte over ikke bare at levere hele støjskærmsentreprisen men også autoværnsentreprisen på den nye motorvej. Det betyder meget for os som lokal virksomhed at kunne sætte præg på byen. ​Vi har leveret autoværn i mere end 80 år, og støjskærme i små 20 år og oplever en stor vækst på støjskærmsområdet, som dels skyldes, at Vejdirektoratet udbyder flere støjskærmsprojekter men også, tror jeg, at vi er neutrale i forhold til valg af løsning og dygtige til at montere og styre projekterne. Det vurderer jeg har stor betydning for vores kunder. Samtidig har vi et professionelt og godt samarbejde med Vejdirektoratet, som på den konkrete sag gør, at projektet forløber fuldstændig efter planen.”

40.000 bolte og skruer

Støjskærmsløsningen består af rigtig mange enkeltdele, og det er store mængder, der går til den lange strækning. DAV NORDIC støbte 2.000 tons armeret betonskørt og monterede 10.000 m2akrylplader på 3.800 søjler med 40.000 bolte og skruer.

D​AV NORDIC A/S har leveret til alle 4 entrepriser

​DAV NORDIC har arbejdet på de 4 entrepriser for støjdæmpning af Silkeborg Motorvejen:

  1. Over Gudenåen er 120 tons akrylplader fra den hidtidige støjskærm er erstattet med 3.200 stk. støjabsorberende aluminiumskassetter.
  2. Ved Resenbro afkørslen er en 200 m lang lydabsorberende skærm med lammeller opsat.
  3. De eksisterende 4,7 m høje spunsvægge er blevet beklædt med støjdæmpende materiale. Alle komponenter på spunsen var stort set unikke, hvorfor det stillede store krav til styring af projektet.

Støjdæmpning ved Funder Kirkeby

På 5 måneder er der i den sidste entreprise opført en 1,6 km lang støjskærm ved boligområdet Funder Kirkeby. Entreprisen er udført i underentreprise til Barslund A/S og skærmen er valgt af arkitektfirmaet Skaarup Landskab. Den består bl.a. af ca. 16,5 km sibirisk lærketræ, som er monteret som lameller uden på skærmen og giver et flot og markant udtryk.

Projektleder ved Vejdirektoratet, Dorthe Hvid udtaler: ”Vi valgte at benytte det samme arkitektfirma, Skaarup Landskab, som har været brugt på hele Silkeborg Motorvejen for at skabe en rød tråd. Entreprisen er forløbet næsten planmæssigt og samarbejdet med DAV NORDIC har været godt. De har givet os en god sparring.”​

DAV NORDIC øger støjdæmpningen ved Silkeborg Motorvejen​

​DAV NORDIC A/S vandt alle 4 entrepriser på støjdæmpning af Silkeborg Motorvejen. Støjen fra motorvejen skal dæmpes yderligere, og derfor igangsatte Vejdirektoratet en række tiltag, som blev færdiggjort i slutningen af 2019. 

120 tons støjskærm demonteres

DAV NORDIC demonterede 120 tons akrylplader fra den daværende støjskærm og erstattede dem med 3.200 stk. støjabsorberende aluminiumskassetter.

Kassetterne er specialfremstillede, så de passer nøjagtigt ind i de eksisterende søjler. Den daværende støjskærm over Gudenåen bibeholdes, så det flotte udsyn over vandet bevares. Entreprisen færdiggøres i september.​

Støjdæmpning af 4,7 meter høj spunsvæg

​​Den tredje store entreprise var støjdæmpning af den 4,7 meter høje spunsvæg. Spunsvæggen beklædtes på begge sider med støjdæmpende materiale. Det var en stor logistisk styringsopgave at løfte, idet de præfabrikerede komponenter næsten alle er unikke. Netop styring af den type projekter er DAV NORDIC rigtig stærke til. 

Den fjerde entreprise var en 1.600 m lang støjskærm ved boligområdet Funder Kirkeby. Skærmen er på dele af strækningen helt oppe på 6 meter, og arkitektfirmaet Skaarup Landskab har valgt skærmen i en brun nuance, der falder godt ind i området.

Tilmeld nyhedsbrev​

Hold øje med din spam eller uønsket mail. Sørg gerne for at føje afsender og domæne til "sikre afsendere".