Nordhavns bykvarter, Sundmolen Vest, er en omdannelse af et tidligere kajområde. Bydelen har en arkitektonisk stil, som DAV NORDICs rækværker er med til at underbygge. De massive og rustikke rækværker, skaber sikkerhed for de færdene, uden at påvirke den overordnede bygningskunst.
Du er her: Forside -> Cases -> Personrækværk ved Sundmolen Vest
Nordhavns bykvarter, Sundmolen Vest, synliggør København Kommunes arkitekturpolitik, hvis hovedmål er et ensartet udtryk. Nybyggeriet er en omdannelse af et tidligere kajområde. Bydelen har en arkitektonisk stil, som DAV NORDICs rækværker er med til at underbygge. De massive og rustikke rækværker, skaber sikkerhed for de færdene, uden at påvirke den overordnede bygningskunst.
Sundmolen på Københavns Nordhavn er et igangværende projekt som løber indtil 2025. Projektet er startet tilbage i år 2015, hvor M.J. Eriksson A/S satte underskrift på, at de som totalentreprenør skal udføre anlægsarbejderne til en ny bydel for bygherren, By og Havn. Sidenhen er en række underentreprenører blevet involveret i de forskellige etaper af projektet og DAV NORDIC hjalp således JORTON, der har broentreprisen, med at levere og montere rækværker på i alt 7 broer i området.
Rækværkerne er fremstillet i galvaniseret fladstål med vertikale balustre som udfyldning. Helt særligt er det, at de traditionelle enkeltstående sceptre på fodplader her er udskiftet med en massiv og gennemgående 20 mm fodplade. Rækværkerne er i broernes fulde længde med sektioner på 6 og 7 meter. Det giver en samlet vægt på over 700 kg. pr emne. Rækværkets robuste og massive udtryk afspejler dermed områdets historik, uden at stjæle fokus fra områdets nymoderne design.
Rækværkerne er desuden designet med indbygget LED-lysbånd under den massive fodplade. Lyset er med til at skabe rum og stemning, uden ej heller at gå på kompromis med sikkerheden.
Det nye byområde, Sundmolen Vest i Nordhavns-kvarteret, er taget i brug efterhånden som boligerne er færdigbygget. Kombination af, at området ligger på en halvø og kun ganske få hovedårer tillader færdsel frem og tilbage giver udfordringer, idet den daglige trafikafvikling herved bliver essentiel. Løsningen for, at både beboere i området og de entreprenører der udfører anlægsarbejderne, kunne færdes blev. at kun en til to broer bygges ad gangen– og broerne blev bygget i det flow resten af byggeriet tillader det.
Der er ingen af os [red: entreprenører], der har ret meget plads at bygge på og netop fordi, at pladsen er trang, bliver det uhyre vigtigt at vi alle sammen overholder de aftaler og tidsplaner som er lagt. Vi er en lille del af et stort tandhjul. Forsinkelser duer bare ikke. DAV NORDIC har overholdt den aftalte tidsplan og leveret præcis det, der er blevet bestilt. Det har virkelig hjulpet os! Flemming Visbech, projektleder hos JORTON
Der er ingen af os [red: entreprenører], der har ret meget plads at bygge på og netop fordi, at pladsen er trang, bliver det uhyre vigtigt at vi alle sammen overholder de aftaler og tidsplaner som er lagt. Vi er en lille del af et stort tandhjul. Forsinkelser duer bare ikke. DAV NORDIC har overholdt den aftalte tidsplan og leveret præcis det, der er blevet bestilt. Det har virkelig hjulpet os!
Flemming Visbech, projektleder hos JORTON
For at opnå udtrykket i området, er rækværkerne valgt med en massiv fodplade og balustre direkte påsvejst. Valget gør montagen ekstra udfordrende, fordi først kantbjælkerne og dernæst rækværkerne, må udføres helt præcist. Det var ikke muligt at tilpasse nogle af delene på stedet.
Hver bro er derfor opmålt og genskabt som tegning. Hermed kunne både JORTON og DAV NORDIC planlægge detaljerne hjemme på kontoret. Enhver optimering har været hilst velkomment, så det er aftalt, hvor armeringsjern er placeret for at undgå unødigt borearbejde i kantbjælken og den omhyggelige planlægning har tilmed betydet, at JORTON og DAV NORDIC i fællesskab har sænket tolerancen 50 mm lavere (!) end, hvad bygherre oprindeligt havde godkendt.
Når kantbjælkerne var færdigstøbte, blev de kontrolmålt og først dér, blev rækværkerne sendt i produktion. Med fokus på godt samarbejde og præcision, både før og under montage er det høje ambitionsniveau nået i mål i hele projektet.
Det har været dejligt, at der har været de samme montører fra DAV NORDIC. De er glade og de kriger på med krum hals. De har leveret et arbejde, der bliver rost af både arkitekt og bygherre. Flemming Visbech, projektleder hos JORTON
Det har været dejligt, at der har været de samme montører fra DAV NORDIC. De er glade og de kriger på med krum hals. De har leveret et arbejde, der bliver rost af både arkitekt og bygherre.
Det er ikke første gang, at DAV NORDIC arbejder i Københavns Nordhavn. Se alt det vi har leveret til Nordhavnsvej her
Kæmpe renovering af brodele på 60 meter bro i hjertet af København
Silkeborg Kommune er i gang med at forbedre infrastrukturen i byen, og to nye stisystemer er netop blevet etableret ved Østre Bordingvej og Nordre Højmarksvej….
DAV NORDIC har igen leveret autoværn til det naturskønne område omkring Hvidkilde Gods på Sydfyn. Autoværnet er et specialautoværn, som falder naturligt ind i området.
Corten stålbro med specialdesignet rækværk pryder nyt boligområde.DAV NORDIC har i underentreprise til Jorton leveret et specialdesignet rækværk til en ny corten stålbro i Tørring….