Banedanmark er i gang med at elektrificere 108 km jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus samt 148 km mellem Aarhus og Aalborg. Det indebærer, at mange af de over 80 ældre broer på strækningerne må bygges om, da de ikke har den fornødne frihøjde, for at give plads til kørestrømsanlægget.
DAV NORDIC startede allerede i år 2021 med at levere og montere broautoværn, autoværn, rækværker m.m. til de mange hovedentreprenører på mere end 35 af disse broer. Mere end halvdelen af de projekter, DAV NORDIC er fagentreprenør på, er færdigudførte mens de resterende er igangværende projekter, der forventes at blive afsluttet i løbet af de kommende år.
Bedre miljø og natur langs banen
Elektrificering af jernbanen er en vigtig del af den grønne omstilling. Banedanmark fortæller, at et tog, der kører på el fremfor diesel, udleder hele 87,3 % mindre CO2. Fordelene ved et eltog er desuden, at de støjer mindre og dermed bidrager til bedre miljø og natur langs banen.
Læs mere om processen for at elektrificere en jernbane i Banedanmarks korte beskrivelse her. DAV NORDIC hjælper til under punkt 3.
Læs mere om processen for at elektrificere en jernbane i Banedanmarks korte beskrivelse her. DAV NORDIC hjælper til under punkt 3.