Årelangt projekt kræver on-site levering i flere etaper
På grund af projektets størrelse samt varighed, strækker leveringerne af de forskellige produkter sig over flere etaper.
Den samlede leverance til Bravida indeholder ca. 250 Protec Poles (og kvalificerer sig dermed til at være det største projekt med dette produkt udført i Danmark). De 250 master fordeles på hele strækningen. Også kombinationsmasterne til lyssignalet i krydset på Bering-Beder vejen, hvor både signallanterner og vejbelysnings armaturer er monteret, er af samme type.
For de omkringliggende cykelstier gælder, at cirka 80 standardmaster oplyser strækningen. Dem har DAV NORDIC naturligvis også leveret.
Det har været vigtigt for samarbejdet mellem Bravida og DAV NORDIC, at der var fokus på en effektiv logistik. Løsningen blev en on-site leverance i 3 etaper, således montagearbejdet kunne udføres mest muligt effektivt og risikoen for beskadigelse og eller tyveri af masterne på byggepladsen elimineres.
140 master er indtil sommeren 2021 opsat, mens de sidste leverancer planlægges at være leveret i år 2022.
DAV NORDIC leverer sikkerhed på vejen
Vejudstyr er ligeledes en betydningsfuld del af anlægsprojektet. Derfor er DAV NORDIC også stolte over at være blevet valgt, som underentreprenør til at levere og montere en række produkter indenfor vores hovedområde; sikkerhed på vejen. Det drejer sig om i alt 3 km autoværn, 20 ende terminaler, 375 støjabsorberende kassetter, broautoværn til i alt 13 broer, 5 forskellige typer rækværker til både banebroer og stibroer samt i alt 5,5 km paddehegn.
De 3 km autoværn skal opsættes blandt andet som forlængelser og tilkørsler af det broautoværn, der er opsat på vejens ca 13 broer. Som afslutning på autoværnet er monteret endeterminaler af typen SMA T 2. Denne type afslutning er en meget sikker løsning, når et autoværn skal ophøre. Det sikrer en ”blid” opbremsning af køretøjet, ved at optage dets bevægelsesenergi, uden at sende køretøjet i en anden retning.
På grund af den forventede øgede trafik, sikrer Århus Kommune nogle af de ejendomme, som er mest udsat for støjpåvirkning ved opsætning af ca. 400 meter støjabsorberende autoværn. Denne foranstaltning er med til at sænke trafikstøjen til under grænseniveauet.
Broautoværnet er af typen H2 W3 samt H4B W 3 på banebroer og er dermed de højeste styrkeklasser. Når styrkeklassen for broautoværn skal vælges, inddrager man den forventede hastighed på vejen, køretøjstyper og den forventede mængde trafik. Der skal ligeledes tages højde for anden trafik såsom tog og letbaner. Des højere påvirkning fra de forskellige faktorer eller flere faktorer involveres, des højere styrkeklasse bør vælges.
Århus Kommune har valgt 5 forskellige typer rækværk til personsikring på de broer, anlægsprojektet involverer. Der udgøres af både stibroer, banebroer, vejbroer og letbanebroer og en faunabro. Udseendemæssigt er alle rækværkernes ydre i galvaniseret stål. Det giver en konsistent rød tråd gennem alt det vejudstyr, DAV NORDIC har fået fornøjelsen af at levere.