Banedanmark er i gang med at elektrificere 108 km jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus samt 148 km mellem Aarhus og Aalborg. Det indebærer, at mange af de over 80 ældre broer på strækningerne må bygges om, da de ikke har den fornødne frihøjde, for at give plads til kørestrømsanlægget. Arbejdet foregår i årene 2018-2029.
Du er her: Forside -> Cases -> Broautoværn og rækværker til jernbanestrækning
Banedanmark er i gang med at elektrificere 108 km jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus samt 148 km mellem Aarhus og Aalborg. Det indebærer, at mange af de over 80 ældre broer på strækningerne må bygges om, da de ikke har den fornødne frihøjde, for at give plads til kørestrømsanlægget. Arbejdet med elektrificeringen foregår i årene 2018-2029.
DAV NORDIC startede allerede i år 2021 med at levere og montere broautoværn, autoværn, rækværker m.m. til de mange hovedentreprenører på mere end 35 af disse broer. Mere end halvdelen af de projekter, DAV NORDIC er fagentreprenør på, er færdigudførte mens de resterende er igangværende projekter, der forventes at blive afsluttet i løbet af de kommende år og senest i 2024.
Elektrificering af jernbanen er en vigtig del af den grønne omstilling. Banedanmark fortæller, at et tog, der kører på el fremfor diesel, udleder hele 87,3 % mindre CO2. Fordelene ved et eltog er desuden, at de støjer mindre og dermed bidrager til bedre miljø og natur langs banen.
Læs mere om processen for at elektrificere en jernbane i Banedanmarks korte beskrivelse her. DAV NORDIC hjælper til under punkt 3.
Som fagentreprenør på broautoværn, og rækværker er der flere opgaver man skal udføre. Ud af de mere end 30 broer var der kun to ens, ellers var der stor variation. Dette gjorde arbejdet mere udfordringer og derfor blev hver eneste bro opmålt og detaljerne nøje planlagt til den specifikke situation. Alligevel indeholder en typisk ”bropakke” fra DAV NORDIC følgende:
At levere og montere broautoværn og rækværker til banebroer er komplicerede sager. Sikkerheden både under montage og den sikkerhed systemet efterfølgende repræsenterer er ekstra høj.
Montagen udføres altid af DAV NORDICs erfarne og specialuddannede montører samt en SR-leder. Udover de særlige kurser, det kræver at arbejde på broer og omkring en jernbane er den administrative dokumentation og kvalitetskontrol også særligt omstændig. Denne opgave klarer DAV NORDICs projektledere samt kvalitetsafdeling i fællesskab. Virksomheden arbejder effektivt og systematisk med et setup, der gør dem i stand til at møde de krav, der stilles i forbindelse med banebroerne.
Sikkerheden på en banebro har første prioritet og for mange af de omtalte banebroer gælder, at der er valgt absolut højeste styrkeklasse og laveste udbøjning. Håndlisten på DAV NORDICs stærkeste broautoværn H4B er 6 meter langt og vejer 120 kg. Det håndteres udelukkende med kran. Til sammenligning håndmonteres de fleste andre håndlister og elementer, på andre projekter.
Silkeborg Kommune er i gang med at forbedre infrastrukturen i byen, og to nye stisystemer er netop blevet etableret ved Østre Bordingvej og Nordre Højmarksvej….
DAV NORDIC har igen leveret autoværn til det naturskønne område omkring Hvidkilde Gods på Sydfyn. Autoværnet er et specialautoværn, som falder naturligt ind i området.
Corten stålbro med specialdesignet rækværk pryder nyt boligområde.DAV NORDIC har i underentreprise til Jorton leveret et specialdesignet rækværk til en ny corten stålbro i Tørring….
DAV NORDIC har lyttet til efterspørgslen i markedet og udviklet et nyt standard personrækværk, som vi vil lagerføre. Kunderne har igennem en længere periode efterspurgt…