To nye stisystemer skaber sikkerhed for gående
og cyklister

Silkeborg Kommune er i gang med at forbedre infrastrukturen i byen, og to nye stisystemer er netop blevet etableret ved Østre Bordingvej og Nordre Højmarksvej. De nye stier har til formål at øge sikkerheden for både gående og cyklister i områder med øget trafik som følge af ny bebyggelse.

  • Ydelse: Autorværn, personrækværk og master
  • Bygherre: Silkeborg Kommune
  • Entreprenør: Vils Entreprenørforretning og Gustav Christensen
  • Underentreprenør: DAV NORDIC A/S
  • Rådgiver:

Kontakt

Bjørn Lyng

Projektchef
+45 24 45 77 37

For at sikre trygge færdselsforhold har DAV NORDIC A/S, som underentreprenør, opsat flere sikkerhedsforanstaltninger langs de nye stier. Ved Østre Bordingvej er der blevet installeret ca. 40 meter personrækværk. Rækværkerne er opsat over tunnelen og langs sidefløjene for at beskytte både trafikanter og de folk, der arbejder med vedligeholdelse af området. Rækværket består af massive sceptre med et robust rørrækværk for maksimal holdbarhed og sikkerhed.


Sikkerhedsforanstaltninger med personrækværk og autoværn

For at sikre trygge færdselsforhold har DAV NORDIC A/S, som underentreprenør, opsat flere sikkerhedsforanstaltninger langs de nye stier. Ved Østre Bordingvej er der blevet installeret ca. 40 meter personrækværk. Rækværkerne er opsat over tunnelen og langs sidefløjene for at beskytte både trafikanter og de folk, der arbejder med vedligeholdelse af området. Rækværket består af massive sceptre med et robust rørrækværk for maksimal holdbarhed og sikkerhed.

Ved Nordre Højmarksvej er der opsat 110 meter personrækværk. Her er der nedrammet spuns, hvor rækværket er monteret ovenpå spunshætten, og ligeledes ovenpå betontunnel, samt sidefløjene. Begge områder er desuden blevet udstyret med autoværn for at beskytte mod potentielle trafikulykker. I alt er der blevet monteret 160 meter autoværn fordelt på begge stisystemer, hvilket også inkluderer endeterminaler. 

Belysning for optimal trafiksikkerhed

For at forbedre sikkerheden på de nye stisystemer er der opsat 25 stk. 4 meter koniske master, som skal sikre, at områderne er godt oplyst, særligt i de mørke timer. Både cyklister og fodgængere får dermed bedre mulighed for at navigere sikkert langs stierne. Mange børn og unge færdes på disse stier til og fra skole, så belysning på stierne og i tunnellerne er en vigtig del.

Galleri fra projektet

Relaterede cases