Langs togskinner og på stationer er der i høj grad brug for afskærmning, både for støj og for at bevare privatlivets fred. Derfor vil man ofte se nogle massive og høje støjskærme. Disse kan have forskellige udformninger alt efter behov og muligheder, men består oftest af galvaniserede stålplader.
Du er her: Forside -> Støjreducerende løsninger -> Støjskærme -> Baneskærme
Banedanmark, der er en styrelse under Transportministeriet i Danmark, bygger, udvikler og vedligeholder jernbanenettet i Danmark. De operer med tre forskellige skærmtyper, som alle er overordnet beskrevet i ”Anlægsmanual for Banedanmarks standardskærme”.
Fælles for skærmene er, at de primært er udført i en galvaniseret stålkonstruktion opbygget med bærende lodrette søjler, hvorimellem der monteres vandrette skærmflader. Godstykkelse og profildimensioner på de enkelte ståldele afhænger af de faktiske belastninger fra vindtryk, sug/tryk fra tog samt evt. jordtryk.
Er skærmen monteret i terræn graves nederste del af skærmen ned i jorden, for at sikre, at den er helt lydtæt. Er skærmen monteret på en konstruktion (stålspuns, betonvæg, mm.) tilsigtes det at lave en lydtæt tilslutning til denne konstruktion. En Banedanmark skærm har normalt en højde på 2m fra overside af skinner til skærmtoppen. Dette sikrer frit udsyn for togets passagerer hen over skærmen.
Den mest anvendte skærm er krum, og netop den krumme udformning gør, at en betydelig del af støjen reflekteres tilbage til sporet, hvor den opfanges i skærverne. Selve skærmfladen består af galvaniserede stålplader bukket som ”hatteprofiler” og boltet sammen til én tæt flade. Toppen af skærmen afsluttes med en topfender. Søjleafstanden for denne skærmtype er normalt 5 meter.
Hvor den krumme reflekterende skærm ikke kan anvendes, for eksempel på grund af reduceret afstand til banelegemet eller på grund af placering langs perronkant, anvendes i stedet en lodret skærm med absorberende egenskaber. Skærmen opbygges som den krumme skærm af bukkede skærmplader udført i galvaniseret stål. Inde i ”hatteprofilerne” placeres et isoleringsmateriale, som efterfølgende beskyttes med et net af strækmetal. Søjleafstanden for denne skærmtype er normalt 5 meter.
Er der særlige visuelle forhold at tage hensyn til, kan der anvendes transparente skærme, hvor de øverste skærmplader erstattes af glaspartier. Søjleafstanden for denne skærmtype er normalt 2,5 meter.
Læs mere om transparente skærme her.
Se et eksempel på et baneskærmsprojekt her.
DAV NORDIC har egne montører og projektledere, der er specialuddannede og godkendte til, at arbejde på og omkring jernbanen . Dette betyder, at vi har erfaring med at arbejde med sikkerhedsplaner, sporteknikere, sporspærringer og SR-leder.
Læs mere om montage og installation her
Ny skole i Kødbyen får særlig lyddæmpning med DAV NORDIC løsning
DAV NORDIC har udviklet en specialstøjskærm til en ny udstykning i Hammershøj ved Viborg. Støjskærmen skal skærme det kommende boligområde mod den nærliggende industri.
I Hasselager ved Aarhus har DUAS Bolig opført et nyt boligområde. Boligområdet snor sig i terrænet, og den sidste del af boligerne ligger tæt op…
To ens støjskærme på i alt 2,1 km dæmper støjen i de to Nordsjællandske nabobyer Meløse og Kregme. Beboerne i de omkringliggende boligområder kan nu…
DAV NORDIC leverede for første gang i Danmark Naturawall Støjskærm. Skærmen blev opført på den nye omfartsvej syd om Aalborg.
Sjælsø Skydebane er blevet lyddæmpet med 41.000 lydbafler leveret til Forsvaret over 4 måneder i 2018. Resultatet er en kæmpe succes. Lyden er dæmpet betydeligt,…
DAV NORDIC har for Barslund leveret og monteret en ca. 2 km lang støjskærm ved Bramdrupdam i Kolding. Støjskærmen var den hidtil højeste i Danmark…
DAV NORDIC har for Barslund opsat en 500 meter lang støjskærm langs rute 11 i Ribe. DAV NORDIC har stået for både design og montering.
DAV NORDIC leverede en unik støjskærm med flere funktioner til Fredericia Havn. Med fundamenter placeret 20 meter under terræn og en højde på 10 meter…
I fagentreprise har DAV NORDIC opført en støjskærm mellem bane og boligområdet «Læhegnet» i Albertslund på Sjælland. Skærmen højner livskvaliteten for de mennesker, der bor…
Schüttesvej, én af de helt store indfaldsveje til Horsens, er blevet udvidet fra to til fire spor. DAV NORDIC har til projektet leveret produkter fra…
I forbindelse med, motorvej E45 ved Skanderborg blev udvidet fra fire til seks spor, blev der også opsat en støjskærm, som minimerer motorvejens støjgener for…
Vores engagerede og dygtige rådgivere sidder klar til at hjælpe dig med løsninger, der både tager højde for god økonomi, arbejdsmiljø og høj kvalitet.
Filtrér produktliste efter behov.
Langs togskinner og på stationer er der i høj grad brug for afskærmning, både for støj og for at bevare privatlivets fred. Derfor vil man ofte se nogle massive og høje støjskærme. Disse kan have forskellige udformninger alt efter behov og muligheder, men består oftest af galvaniserede stålplader. Fælles for skærmene er, at de primært er udført i en galvaniseret stålkonstruktion opbygget med bærende lodrette søjler, hvorimellem der monteres vandrette skærmflader. Godstykkelse og profildimensioner på de enkelte ståldele afhænger af de faktiske belastninger fra vindtryk, sug/tryk fra tog samt evt. jordtryk.
Beskriv dit projekt for os og vi får en kyndig rådgiver til at kontakte dig snarest muligt.