Privatlivspolitik

Privatlivspolitik for DAV NORDIC A/S, CVR: 34 99 10 14

Vedrørende: Oplysninger om behandling af persondata

Version: 4

Opdateret af: Gitte Frimann

Privatlivspolitik

DAV Nordic A/S (CVR-nr.: 3499 1014) er dataansvarlig for de oplysninger, som vi indsamler om dig og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.

Vi har høje etiske standarder og har fastsat en række interne procedurer, der sikrer, at vi behandler dine persondata på bedst mulige vis. I vores privatlivspolitik kan du bl.a. læse om:

Har du spørgsmål eller kommentarer til vores privatlivspolitik – eller vil du gerne i kontakt med os i øvrigt, er du meget velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktinfo nederst i dokumentet.

Hvad er persondata?

Persondata er alle former for information, der kan bruges til at identificere en person, og kan være mange ting, bl.a. navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse etc. Det kan også være et billede eller en IP-adresse.  Hvis flere persondata ikke alene kan identificere en person, men tilsammen kan, har de karakter af persondata.

Vi kan indsamle persondata om dig på følgende måder:

Du kan i menuen nedenfor se hvilke oplysninger vi indhenter, hvorfor vi gør det, det lovlige grundlag og hvilke rettigheder du har i forbindelse med vores behandling af dine oplysninger.

Kunder

Som erhvervskunde er det typisk oplysninger om virksomheden der er registreret, dog kan vi registrere en kontaktperson med navn, telefonnummer og mailadresse.

Formålet er behandling af ordren for de købte varer/ydelser og administration af relationen til virksomheden. Til selve registreringen og opbevaringen af kontaktoplysningerne benytter vi interesseafvejning som lovlige grundlag, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f.

Disse oplysninger vil blive slettet eller opdateret så snart vi bliver opmærksom på ændringerne. Derudover kan der stå kontaktoplysninger på faktura mv., disse oplysninger vil blive opbevaret i 5 regnskabsår jf. Bogføringsloven.

Videoovervågning

På områder hvor der skiltes med det, er der opsat videoovervågning.

Formålet er at forebygge og opklare tyveri og svindel, og vi anvender ”interesseafvejning” jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f.

Overvågningen vil blive slettet efter 30 dage, men kan i relevante tilfælde opbevares i længere tid og videregives til politiet eller anden relevant myndighed.

Nyhedsbrev

Når du afgiver samtykke til direkte elektronisk markedsføring, behandler vi de data du selv afgiver i forbindelse med afgivelse af dit samtykke, typisk navn og mailadresse.

Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er administration af tilmeldte til nyhedsbrevene, samt sende nyhedsbreve og reklamer på Facebook og LinkedIn, Instagram og Google med direkte markedsføring i henhold til afgivet samtykke. Som lovhjemmel benytter vi Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra a.

Hvis du ikke længere ønsker at modtage direkte markedsføring fra os, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde dig på vores hjemmeside eller nederst i nyhedsbrevet. Efter afmelding modtager du ikke længere nyhedsbreve fra os, dog vil dine personoplysninger der er indsamlet i forbindelse med afgivelse af samtykke hertil, først endeligt blive slettet efter 2 år, da vi i denne periode skal kunne dokumentere dit samtykke.

Modtagere af oplysninger og direkte markedsføring på Facebook og Google.

Dine oplysninger bliver ikke solgt til 3.  part med henblik på markedsføring af andre virksomheder og deres produkter, men deles med samarbejdspartnere (markedsføringsbureauer, Facebook, Instagram og Google), med henblik på at øge relevansen af nyhedsbrevenes indhold, og lave direkte markedsføring på Google og Facebook og Instagram.

Når du besøger vores sociale medier (eks. Facebook og Instagram), behandler vi de oplysninger du har gjort tilgængelige via dine indstillinger på sociale medier, dine reaktioner og kommentarer på vores opslag samt delingen heraf. De forskellige udbydere indsamler persondata i form af din adfærd på vores sider på deres platform, og vil kunne sammenstille oplysningerne med din profil, hvormed udbyderen vil kunne identificere dig. I denne sammenhæng har de enkelte udbydere selvstændigt dataansvar eller et fælles dataansvar sammen med os, og vi henviser i den forbindelse til deres politikker for brug af platformene:

Ved udsendelse og administration af nyhedsbrevene, har vi indgået et samarbejde med Mailchimp og INTUIT, som vi videregiver dine oplysninger til. Mailchimp og INTUIT er databehandler og må ikke anvende oplysningerne til andre formål. Mailchip  og INTUIT er etableret i USA og de fornødne garantier for overførsel af oplysningerne til USA er sikret gennem indgåelse af EU standardkontrakter med Mailchimp og INTUIT, jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 46 stk. 1 litra https://www.intuit.com/privacy/statement/

Besøgende på hjemmeside og Sociale Medier

Vi anvender forskellige teknologier som eksempelvis cookies og pixeltags.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, og indsamler oplysninger om IP-adresse, tekniske oplysninger om din enhed, geografiske placering samt adfærd på hjemmesiden. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over sit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker eksempelvis hvad du har lagt i kurven, om du tidligere har besøgt siden, og om du er logget ind. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som en del af vores service til at vise indhold, der er så relevant for sig som muligt. 

Du kan til enhver tid selv slette cookies – se vejledningen nedenfor. Hvis du ikke selv sletter oplysningerne, vil de blive slettet automatisk. Vær opmærksom på at hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at hjemmesiden ikke fungerer optimalt samt at der kan være indhold, du ikke kan få adgang til. Vores lovlige grundlag for behandling af disse oplysninger, er interesseafvejning jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f.

Når du besøger vores sociale medier, eks. Facebook, Instagram og LinkedIn, behandler vi de oplysninger du har gjort tilgængelige via indstillinger på sociale medier, dine reaktioner og kommentarer på vores opslag samt delingen heraf. De forskellige udbydere indsamler persondata i form af din adfærd på vores sider på deres platform, og vil kunne sammenstille oplysningerne med din profil, hvormed udbyderen vil kunne identificere dig. I denne sammenhæng har de enkelte udbydere delt eller selvstændigt dataansvar, og vi henviser derfor til deres politikker for brug af platformene:

Sådan afviser eller sletter du dine cookies

Du kan altid afvise cookies på din computer ved at ændre indstillingerne i din Internet-browser. Hvor du finder indstillingerne, afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, er der mange funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi disse funktioner og services forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, du foretager.

Cookies som du tidligere har accepteret, kan efterfølgende slettes nemt. Benytter du en PC /computer med en nyere Internet-browser, kan du slette dine cookies ved at bruge genvejstasterne:

CTRL + SHIFT + Delete. Virker genvejstasterne ikke, og/eller benytter du en MAC, skal du starte med at finde ud af, hvilken browser du bruger og herefter klikke på det relevante link:

Husk: Bruger du flere Internet-browsere, skal du slette cookies i dem alle.

Cookiedeklaration

Leverandører og samarbejdspartnere

Vores leverandører og samarbejdspartnere er andre virksomheder, der som udgangspunkt ikke er dækket af Databeskyttelsesforordningen. Dog kan vi registrere en kontaktperson med navn, telefonnummer og mailadresse. Formålet er at behandling af vores køb/ydelser og administration af relationen til virksomheden.

Til selve registreringen og opbevaringen af kontaktoplysningerne benytter vi interesseafvejning som lovlige grundlag, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f. Disse oplysninger vil blive slettet eller opdateret så snart vi bliver opmærksom på ændringerne. Derudover kan der stå kontaktoplysninger på faktura mv., disse oplysninger vil blive opbevaret i 5 regnskabsår jf. Bogføringsloven.

Jobansøgere

Formålet med at modtage eller indsamle personoplysninger om dig i rekrutteringsprocessen er at vurdere, om du er en kvalificeret kandidat til en ledig stilling hos os, og vi anvender ”Interesseafvejning” som lovlig hjemmel jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f.

Din ansøgning, CV og evt. andre medsendte dokumenter vil blive slettet 6 måneder efter vi har modtaget dem. Ønsker vi at opbevare dine oplysninger i mere end 6 måneder, indhentes der samtykke, hvorefter den lovlige hjemmel til behandling af dine oplysninger vil overgå til samtykke jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra a.

I rekrutteringsprocessen er det de oplysninger du selv afgiver og som der fremgår af din ansøgning, CV og evt. andre medsendte dokumenter der bliver registreret. Typisk vil det være almindelige oplysninger som eks. navn, adresse, kontaktoplysninger, uddannelse, erhvervserfaring og evt. andre kompetencer og færdigheder som eks. sprog, kørekort og IT-kundskaber. Hvis du bliver kaldt til jobsamtale, vil vi notere oplysninger og informationer til brug for det videre forløb.

Vi indhenter ikke referencer fra tidligere arbejdsgivere uden dit samtykke hertil.

Såfremt det findes relevant for jobbet, kan du blive bedt om at fremvise straffeattest, dog først til sidst i ansættelsesprocessen. Såfremt straffeattesten er ren, vil der dannes et notat i vores system, hvorefter straffeattesten slettes. Formålet er et forebygge sager vedr. tyveri og svindel, og vi som lovlig hjemmel anvender vi interesseafvejning jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra f.

Dine oplysninger er registreret i vores system, og er tilgængelig for relevante medarbejdere i processen, men vil ikke blive solgt eller videregivet til personer uden for koncernen.

Vi sletter naturligvis dine oplysninger når vi ikke længere har et formål med at opbevare dem, men du kan til enhver tid få dine oplysninger slettet ved at henvende dig til os på nedenstående kontaktoplysninger.

Hvordan beskytter vi dine persondata?

Vi er forpligtet til at beskytte dine persondata. Både fordi det følger af lovgivningen, men også fordi vores egne interne etiske regler kræver, at vi passer godt på dine persondata.

Vi benytter relevante og forsvarlige tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at sikre, at der ikke skabes uautoriseret adgang til de persondata, vi opbevarer. Formålet hermed er at sikre, at persondataene ikke anvendes, ødelægges, ændres offentliggøres eller på anden måde misbruges.

I dette afsnit kan du læse, at

Vi har interne regler om informationssikkerhed, som indeholder retningslinjer og procedurer

Det inkluderer blandt andet, at persondata kun er tilgængelig for den (eller de) medarbejder(e), der har brug for det, og at vi løbende orienterer vores medarbejdere i korrekt håndtering af persondata og kontrollerer, at reglerne overholdes af medarbejderne.

IT-teknisk har vi blandt andet implementeret følgende foranstaltninger:

Underretning

Som nævnt har vi foretaget en lang række tiltag for at sikre behandlingen af dine persondata.

Skulle vores IT-systemer og andre sikkerhedsforanstaltninger alligevel blive kompromitteret, vil vi give dig besked uden unødig forsinkelse, hvis kompromitteringen indebærer en høj risiko for dine rettigheder og frihedsrettigheder.

Dataminimering

Vi indsamler, behandler og opbevarer kun de persondata, der er nødvendige i forhold til at opfylde vores fastsatte formål. Derudover kan det være bestemt ved lovgivning, hvilken type data, der er nødvendig at indsamle og opbevare for vores forretningsdrift. Typen og omfanget af de persondata, vi behandler, kan også være bestemt af behovet for at opfylde en kontrakt eller en anden retlig forpligtelse.  

Data holdes ajour

Da vores service er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne nedenfor til at meddele os dine ændringer, så sørger vi for at opdatere dine persondata. Hvis vi selv bliver opmærksomme på, at data ikke er korrekte, opdaterer vi oplysningerne og giver dig meddelelse om dette.

Dette kan du selv gøre

Den største fare for misbrug af persondata skyldes menneskers egen ageren, og du kan selv gøre meget for at passe godt på dine persondata (bl.a. aldrig oplyse passwords til andre).

Selvom vi har foretaget ovennævnte tiltag for at begrænse risici ved behandlingen af persondata, kan det ikke udgøre en 100% sikkerhed for, at der ikke sker utilsigtede hændelser, og vi anbefaler derfor at du også selv iværksætter tiltag til sikring af dine persondata.  Det kan du gøre blandt andet ved at lukke din browser efter brug, ved at logge ud af alle konti efter brug, ved at installere antivirus- antimalware- og anden software, der kan forbedre sikkerheden på din computer. 

Derudover anbefaler vi at du løbende opdaterer software, de apps du bruger, din computer og mobile devices og aldrig oplyser dit password til andre. 

Videregivelse af oplysninger

Vi benytter os af samarbejdspartnere til bl.a. opbevaring, teknisk drift, it-løsninger og forbedringer af hjemmesiden, udsendelse af nyhedsbreve, udsendelse af spørgeskemaer, analyser af websitetrafik, splittest af indhold på hjemmesiden, samt målrettet markedsføring, herunder retargeting og segmentering. Disse virksomheder er databehandlere og under vores instruks og behandler data, som vi er dataansvarlig for. Databehandlerne må ikke anvende oplysningerne til andet formål end opfyldelse af aftalen med os, og er underlagt fortrolighed om disse. Vi har indgået skriftlige databehandleraftaler med alle databehandlere, der behandler personoplysninger på vores vegne.

I relevante tilfælde videregiver vi data til udvalgte og betroede partnere, bl.a. kreditvirksomheder, fragtfirmaer, egne interne selskaber og afdelinger samt relevante myndigheder i overensstemmelse med lovgivningen og advokat og revisor. Til dem viderebringer vi de nødvendige persondata, således at vi kan overholde vores forpligtelser overfor dig og myndighederne. Det kan f.eks. være levering af varer til din hjemmeadresse, låntagning, indregistrering af køretøjer, forsikringer m.v.

Overførsel til tredjelande

Nogle af vores databehandlere er etableret i USA. De fornødne garantier for overførsel af oplysninger til USA er sikret gennem indgåelse af EU standardkontakter jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 46 stk. 1 litra c.

Link: 

Mailchimp: https://www.intuit.com/privacy/statement/                 

Du har mange rettigheder

I dette afsnit kan du læse, at du har en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine persondata, blandt andet at du har:

Retten til at få slettet data

Vi laver en skønsmæssig vurdering for at se, hvornår vi ikke længere har brug for dine persondata. Når vi ikke længere har brug for persondataene i henhold til det formål, som vi indsamlede dem til, sletter vi dem. Vi lægger bl.a. vægt på:

Nogle persondata skal vi opbevare i minimum 5 år af hensyn til lovgivningen, bl.a. Bogføringsloven. Det er for eksempel persondata til brug for udstedelse af fakturaer, så vi kan afregne skat og moms korrekt og for at kunne dokumentere dette over for myndighederne.

Vi gør det også for at kunne varetage vores økonomiske interesser og retsstilling, hvis nogen måtte mene, at vi har handlet ansvarspådragende. I så fald skal vi kunne dokumentere, hvilke persondata vi har fået, hvilken aftale der er indgået og hvad vi har gjort i forhold til dig som kunde, så vi bedst kan varetage vores interesser. Vi ’renser’ dokumenterne for de persondata, der ikke er nødvendige herfor.

Vi sletter af egen drift dine persondata, når de ikke længere er nødvendige for det formål, som de er indsamlet til, men du kan til enhver tid kontakte os og anmode om sletning. Vores behandling af din sletteanmodning vil blive opbevaret til dokumentation i op til 6 måneder efter sagen er afsluttet. Vi anvender interesseafvejning som lovlig hjemmel jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra f.

Retten til at blive oplyst og få rettet data

Du har til en enhver tid ret til at få oplyst, hvilke data vi behandler om dig, hvor de stammer fra, og hvad vi anvender dem til. Du kan også få oplyst, hvor længe vi opbevarer dine persondata, og hvem, der modtager data om dig, i det omfang vi videregiver data i Danmark og i udlandet.

Hvis du anmoder om det, kan vi oplyse dig om de data, vi behandler om dig. Adgangen kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse, til forretningshemmeligheder og immaterielle rettigheder.

Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. Du skal henvende dig til os og oplyse os om, hvori unøjagtighederne består, og hvordan de kan rettes. 

Retten til indsigt og udlevering af data

Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de persondata, vi har registreret om dig og få udleveret en kopi af oplysningerne. Vi gør opmærksom på, at retten til indsigt kan være begrænset af hensyn til beskyttelsen af andre personers persondata og til vores erhvervshemmeligheder.

Du kan også få oplyst formålene med behandlingen, hvor længe, vi opbevarer dine persondata, om vi foretager automatiske afgørelser (herunder profilering), hvem vi videregiver oplysningerne til og hvor vi har dem fra.

Vores behandling af din indsigtsanmodning vil blive opbevaret til dokumentation i op til 6 måneder efter sagen er afsluttet. Vi anvender interesseafvejning som lovlig hjemmel jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra f.

Ret til at kræve begrænsning af behandling

Du har til enhver tid ret til at anmode os om at begrænse behandlingen af dine persondata.

Ret til at gøre indsigelse imod behandling

Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse imod, at vi behandler dine persondata. Dette omfatter retten til at gøre indsigelse imod, at vi anvender persondataene med henblik på markedsføring. Vi vil hurtigst muligt tage stilling til din indsigelse, hvis du fremsætter en sådan.

Ret til at tilbagekalde samtykke

Du kan til enhver tid tilbagekalde det (eller de) samtykke(r), du har givet os.

Ret til at kræve oplysning om overførsel til lande og organisationer uden for EU

Du har ret til at få oplyst, om vi videresender persondata til et land uden for EU.

Ret til at undgå profilering og at vi træffer automatiske afgørelser

Du har til enhver tid ret til at undgå, at vi laver profiler af dig og dine persondata eller træffer automatiske afgørelser.

Der foretages ikke automatiske afgørelser, der medfører retsvirkninger eller på tilsvarende vis påvirker dig betydeligt. Der foretages alene automatiske afgørelser til udtrækning af vindere ved deltagelse i konkurrencer.

Retten til at indgive en klage

Vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre, at dine persondata behandles betryggende og at dine rettigheder beskyttes optimalt og vi gennemgår regelmæssigt vores procedurer og håndteringen af persondata. Hvis du mod forventning mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, beder vi dig kontakte os pr. e-mail med teksten ”klage” i emnefeltet.

Du kan skrive til os på mail info@davnordic.dk  

Vi vil da ekspedere din henvendelse til en overordnet medarbejder i vores virksomhed, således at eventuelle misforståelser og/eller fejl kan blive udredt.

Hvis du fortsat mener, at vi ikke behandler din henvendelse og dine rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, kan du klage til Datatilsynet via:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35

2500 Valby
Telefon: 33 19 32 00

www.datatilsynet.dk

Links til andre serviceudbydere

På vores hjemmeside kan der være links til andre hjemmesider, som ikke tilhører vores firma eller vores firma. Vi er ikke ansvarlige for indholdet på disse hjemmesider og vores persondatapolitik gælder ikke for disse virksomheders hjemmesider.

Kontaktoplysninger

Vores virksomhed DAV Nordic A/S er dataansvarlig, og sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen:

DAV Nordic A/S

Tietgensvej 12

8600 Silkeborg

CVR: 34991014

info@davnordic.dk

www.davnordic.dk

Opdatering af denne privatlivspolitik

Vi opdaterer løbende vores privatlivspolitik, når vi vurderer, at der er behov for det. Det kan eksempelvis være, når vi udbyder nye services og produkter.

Den til enhver tid gældende politik er tilgængelig på vores hjemmeside.

Privatlivspolitikken er senest opdateret den 01.03.2024.