Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Godt samarbejde om arkitekttegnet støjskærmsløsning på Silkeborg Motorvejen

Barslund A/S vandt i sommeren 2014 støjskærmsentreprisen på den nye Silkeborg Motorvej og valgte DAV NORDIC som primær underleverandør til den omfattende entreprise. Støjskærmen kaldes model Gudenåen og er specialdesignet af landskabsarkitekt Preben Skaarup. Støjskærmen skal stå klar i juni 2016, og der er tænkt meget over det arkitektoniske udtryk. Støjskærmens farve varierer fra klar til grøn over orange. Den orange farve er valgt til det stykke, der går gennem byen. Det matcher spunsvæggen og understreger den helt særlige løsning, som byen får.

Vejdirektoratet har respekt for naturen

Projektleder fra Vejdirektoratet, Mike Boesen fortæller om støjskærmsløsningen: “Det er vigtigt for os, at støjskærmen dæmper lyden i forhold til de krav vi har defineret, men også, at den er tilpasset den smukke natur, den grænser op til. Vi har haft et tæt samarbejde med Silkeborg Kommune og har fundet en rigtig god løsning, som jeg er meget tilfreds med.”

Adm. direktør hos DAV NORDIC er stolt

Adm. direktør hos DAV NORDIC, Ulrik Toft Marcussen fortæller: “ Vi er stolte over ikke bare at levere hele støjskærmsentreprisen men også autoværnsentreprisen på den nye motorvej. Det betyder meget for os som lokal virksomhed at kunne sætte præg på byen. 

​Vi har leveret autoværn i mere end 80 år, og støjskærme i små 20 år og oplever en stor vækst på støjskærmsområdet, som dels skyldes, at Vejdirektoratet udbyder flere støjskærmsprojekter men også, tror jeg, at vi er neutrale i forhold til valg af løsning og dygtige til at montere og styre projekterne. Det vurderer jeg har stor betydning for vores kunder. Samtidig har vi et professionelt og godt samarbejde med Vejdirektoratet, som på den konkrete sag gør, at projektet forløber fuldstændig efter planen.”

40.000 bolte og skruer

Støjskærmsløsningen består af rigtig mange enkeltdele, og det er store mængder, der går til den lange strækning. DAV NORDIC skal støbe 2.000 tons armeret betonskørt og montere 10.000 m2akrylplader på 3.800 søjler med 40.000 bolte og skruer.